Rapportage VisitOost 2025

2025 - Jaarrapportage
In deze rapportage delen we de voortgang van onze KPI's. Hiermee kun je op ieder moment de statistieken van VisitOost bekijken. Dit geeft je inzicht in het bereik van onze platformen en campagnes. Ook delen wij onze mijlpalen en een planning van komende uitingen of campagnes.
Gebruikers per maand
VisitOost.nl
Vergelijking tussen het totaal aantal gebruikers op VisitOost per maand in 2025 vs. 2024
Veranderingen sinds juni 2025
Opkomst AI en GEO
Met de opkomst van AI-gegenereerde zoekresultaten in Google verandert het speelveld van online zichtbaarheid. Gebruikers krijgen steeds vaker direct een antwoord gepresenteerd, zonder dat ze hoeven door te klikken naar een website. Daardoor daalt het aantal directe websitebezoekers via zoekmachines. Toch is het juist in deze nieuwe zoekomgeving belangrijk om goed zichtbaar te blijven.
Bij MarketingOost spelen we hierop in met Generative Experience Optimization (GEO). Dit betekent dat we onze content zó vormgeven dat AI-modellen deze optimaal kunnen interpreteren. We zorgen ervoor dat onze teksten goed aansluiten bij de zoekintentie van gebruikers en makkelijk te verwerken zijn door zoekmachines. We beseffen dat deze aanpak mogelijk ten koste gaat van de meetbare websitebezoekers. Maar we investeren bewust in zichtbaarheid, betrouwbaarheid en aanwezigheid in het zoekproces van onze doelgroepen.
Websiteconversies
KPI's

Leads naar ondernemers (overnachting)
Leads naar ondernemers (dagrecreatie)
Download van routes
5% meer websitegebruikers uit Overijssel
Statistieken
Online advertising
Op social media zijn we actief op de kanalen Facebook en Instagram. Aan de hand van doelgroepen en bijhorende behoeftes per fase worden de diverse contentcampagnes en posts opgesteld. Elk fase van de online klantreis vraagt om een ander type content met daarbij een andere doelstelling. Aan de hand van “remarketing” proberen we de klant aan ons te binden, zodat deze uiteindelijk fan wordt van onze social platformen of terugkeert op onze website.
- Totaal bereik
- 1.615.190
Campagneplanning
Door het jaar heen hebben wij naast de reguliere social media berichten ook online campagnes gericht op leads. Dit is verkeer naar de website en uitgaand verkeer naar de websites van onze partners. Deze spelen deels in op de toeristische trends van het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) en zijn elke maand gebaseerd op onze contentkalender. De leefstijlen waar wij ons op richten zijn de inzichtzoekers en plezierzoekers.
Trots op deze mijlpalen!
Highlights VisitOost
01 wk 1 jan
02
03
04
05
06 wk 2
07
08
09
10
11
12
13 wk 3
14
15
16
17
18
19
20 wk 4
21
22
23
24
25
26
27 wk 5
28
29
30
31
01 feb
02
03 wk 6
04
05
06
07
08
09
10 wk 7
11
12
13
14
15
16
17 wk 8
18
19
20
21
22
23
24 wk 9
25
26
27
28
01 mrt
02
03 wk 10
04
05
06
07
08
09
10 wk 11
11
12
13
14
15
16
17 wk 12
18
19
20
21
22
23
24 wk 13
25
26
27
28
29
30
31 wk 14
01 apr
02
03
04
05
06
07 wk 15
08
09
10
11
12
13
14 wk 16
15
16
17
18
19
20
21 wk 17
22
23
24
25
26
27
28 wk 18
29
30
01 mei
02
03
04
05 wk 19
06
07
08
09
10
11
12 wk 20
13
14
15
16
17
18
19 wk 21
20
21
22
23
24
25
26 wk 22
27
28
29
30
31
01 jun
02 wk 23
03
04
05
06
07
08
09 wk 24
10
11
12
13
14
15
16 wk 25
17
18
19
20
21
22
23 wk 26
24
25
26
27
28
29
30 wk 27
01 jul
02
03
04
05
06
07 wk 28
08
09
10
11
12
13
14 wk 29
15
16
17
18
19
20
21 wk 30
22
23
24
25
26
27
28 wk 31
29
30
31
01 aug
02
03
04 wk 32
05
06
07
08
09
10
11 wk 33
12
13
14
15
16
17
18 wk 34
19
20
21
22
23
24
25 wk 35
26
27
28
29
30
31
01 wk 36 sep
02
03
04
05
06
07
08 wk 37
09
10
11
12
13
14
15 wk 38
16
17
18
19
20
21
22 wk 39
23
24
25
26
27
28
29 wk 40
30
01 okt
02
03
04
05
06 wk 41
07
08
09
10
11
12
13 wk 42
14
15
16
17
18
19
20 wk 43
21
22
23
24
25
26
27 wk 44
28
29
30
31
01 nov
02
03 wk 45
04
05
06
07
08
09
10 wk 46
11
12
13
14
15
16
17 wk 47
18
19
20
21
22
23
24 wk 48
25
26
27
28
29
30
01 wk 49 dec
02
03
04
05
06
07
08 wk 50
09
10
11
12
13
14
15 wk 51
16
17
18
19
20
21
22 wk 52
23
24
25
26
27
28
29 wk 1
30
31
- december 2024
-
Leadcampagne kerstvakantie
Totaal bereik
238.254Engagement
2%Om de bezoekers en bewoners in de kerstvakantie te inspireren om in Overijssel op pad te gaan hebben wij twee weken lang, van 20 december t/m 5 januari, campagne gevoerd via Facebook en Instagram. Hier hebben wij de plezierzoeker en inzichtzoeker bereikt en hen inspiratie aangeboden voor dagrecreatie in Overijssel. De campagne heeft 1.102.982 weergaven gehad en 238.254 bereik gegenereerd. Er waren 20.559 weergaven de landingspagina. Dit is een CTR van 1,9% en €0,20 per klik. Een zeer goed resultaat.
- januari 2025
-
Leadcampagne vroegboeken
Totaal bereik
200.954Engagement
2%Om de bezoekers en bewoners in de start van 2025 te inspireren hun vakantie in Overijssel te boeken hebben wij vijf weken lang, van 13 januari t/m 17 februari, campagne gevoerd via Facebook en Instagram. Hier hebben wij de plezierzoeker en inzichtzoeker bereikt en hen inspiratie aangeboden voor vakantie in Overijssel. De campagne heeft 598.125 weergaven gehad en 200.954 bereik gegenereerd. Er waren 8.229 weergaven de landingspagina. Dit is een CTR van 1,4% en €0,24 per klik. Een prima resultaat.
- april 2025
-
Leadcampagne meivakantie
Totaal bereik
85.849Engagement
3%Om de bezoekers en bewoners in de meivakantie te inspireren voor een dagje uit hebben wij twee weken lang, van 18 april t/m 4 mei, campagne gevoerd via Facebook en Instagram. Hier hebben wij de plezierzoeker bereikt. De campagne heeft 312.717 weergaven gehad en 85.849 bereik gegenereerd. Er waren 8.658 weergaven de landingspagina. Dit is een CTR van 2,8% en €0,12 per klik. Een zeer goed resultaat.
- juni 2025
-
Leadcampagne last minute
Totaal bereik
123.660Engagement
2%Om de bezoekers net voor de zomervakantie te inspireren last minute naar Overijssel te gaan hebben wij vier weken lang, van 3 t/m 29 juni, campagne gevoerd via Facebook en Instagram. Hier hebben wij de plezierzoeker bereikt. De campagne heeft 309.982 weergaven gehad en 123.660 bereik gegenereerd. Er waren 5.614 weergaven de landingspagina. Dit is een CTR van 1,8% en €0,12 per klik. Een zeer goed resultaat.
- juli 2025
-
Leadcampagne zomervakantie
Totaal bereik
121.119Engagement
3%Om bezoekers en bewoners in de zomervakantie te inspireren op pad te gaan in Overijssel te gaan hebben wij acht weken lang, van 9 juli t/m 31 augustus, campagne gevoerd via Facebook en Instagram. Hier hebben wij de plezierzoeker bereikt. De campagne heeft 665.538 weergaven gehad en 121.119 bereik gegenereerd. Er waren 20.373 weergaven de landingspagina. Dit is een CTR van 3,1% en €0,10 per klik. Een zeer goed resultaat.
- oktober 2025
-
Campagne herfstvakantie
Totaal bereik
133.330Engagement
1%Om de bezoekers net voor de herfstvakantie te inspireren naar Overijssel te gaan hebben wij twee weken lang, van 11 t/m 26 oktober, campagne gevoerd via Facebook en Instagram. Hier hebben wij de plezierzoeker bereikt. De campagne heeft 559.610 weergaven gehad en 133.330 bereik gegenereerd. Er waren 7.414 weergaven de landingspagina. Dit is een CTR van 1,3% en €0,20 per klik. Een goed resultaat.
Wat er op stapel staat
Upcoming
| Type | Periode / datum | Informatie | |
|---|---|---|---|
|
Online campagne | Leadcampagne kerstvakantie - dagrecreatie | |
Benieuwd naar de mogelijkheden om jouw aanbod via onze campagnes te ontsluiten?






