Rapportage VisitOost 2021
Q4 - 2021 Jaarrapportage
In deze rapportage delen we de voortgang van onze KPI's. Hiermee kun je op ieder moment de statistieken van VisitOost bekijken. Dit geeft je inzicht in het bereik van onze platformen, campagnes en media-inzet. Ook delen wij onze mijlpalen en een planning van komende uitingen of campagnes.
Unieke bezoekers per maand
VisitOost.nl
Vergelijking tussen het totaal aantal unieke bezoekers op VisitOost per maand in 2021 vs. 2020
Websiteconversies
KPI's
Leads naar ondernemers (overnachting)
Leads naar ondernemers (dagrecreatie)
Download van routes
Websitebezoekers
Uitingen
Pers & PR
-
Groei & Bloei
Overnachten in andermans tuin
Offline 1 januari 2021 Oplage 246.000 Bereik 264.000 -
Droomplekken
Glooiende heuvels met heidevelden, jeneverbessen en het korhoen
Online 9 januari 2021 Oplage - Bereik 350.000 -
AD Magazine
Het trage tempo van Twente
Print 9 januari 2021 Oplage 208.125 Bereik 561.937 -
AD.nl
Kamperen in de winterse kou is ontzettend hot
Online 9 januari 2021 Oplage - Bereik 1.790.000 -
Travelvalley
21 toffe tips voor dagjes weg in 2021
Online 13 januari 2021 Oplage - Bereik 115.000 -
Toeractief
Ontdekkings tocht in het Vechtdal
Offline 27 januari 2021 Oplage 35.000 Bereik 42.000 -
Lonely Planet
Giethoorn & Weerribben-Wieden
Offline/Online 29 januari 2021 Oplage 30.000 Bereik 74.000 -
Noorderland Magazine
Ontsnappen aan de drukte in nationaal park Weerribben-Wieden
Offline 29 januari 2021 Oplage 20.000 Bereik 54.000 -
Outdoor dichtbij
Wandelen in Overijssel| Het laarzenpad bij Zalk
Online 29 januari 2021 Oplage - Bereik 35.000 -
Libelle
Fietsen langs de Ijssel
Print 31 januari 2021 Oplage 238.639 Bereik 1.350.000 -
Toeractief
Jaarboek
Offline 31 januari 2021 Oplage 40.000 Bereik 72.000 -
KCK
Slingers door Salland
Offline 31 januari 2021 Oplage 41.134 Bereik 111.062 -
Telegraaf Vrij
Koukleumen in de camper?
Offline/Online 2 februari 2021 Oplage 444.958 Bereik 2.030.924 -
AD Weekend
Rietsnijders in Weerribben-Wieden
Print 6 februari 2021 Oplage 208.125 Bereik 561.938 -
Dagblad van het Noorden
Op de latten in Dalfsen
Offline 13 februari 2021 Oplage 58.750 Bereik 158.625 -
Trouw
Schaatsen en glühwein in Giethoorn: ‘Het is voor het eerst weer een beetje gezellig’
Online 14 februari 2021 Oplage - Bereik 441.000 -
NKC uit & Thuis
Trambaan route & Landgoed Singraven
Offline 15 februari 2021 Oplage 63.000 Bereik 170.100 -
Nederlands Dagblad
Samen op pad in het Overijsselse Vechtdal
Offline 20 februari 2021 Oplage 39.583 Bereik 106.874 -
Nederlands Dagblad
Zoek de rust en ruimte in Salland
Offline 20 februari 2021 Oplage 39.583 Bereik 106.874 -
Trouw
Waarom de lockdown een feest is voor architectuurliefhebbers: Ik zie dingen die me normaal niet opvallen
Online 21 februari 2021 Oplage - Bereik 441.000 -
Columbus Magazine
Word wakker in een historisch natuurhuisje, Overijssel
Online 24 februari 2021 Oplage - Bereik 300.000 -
Vriendin
De weergaloze Weerribben-Wieden
Offline 15 maart 2021 Oplage 83.800 Bereik 226.260 -
Toeractief
Fietsen langs de Kampense kolken
Offline 20 maart 2021 Oplage 35.000 Bereik 94.500 -
ANWB Kampioen
Echt leuk voor fietsfanaten - Rivercruises
Offline 31 maart 2021 Oplage 3.600.000 Bereik 4.500.000 -
ANWB Online
Acht wandeltips voor een mooie kastelenroute
Online 31 maart 2021 Oplage - Bereik 350.000 -
KCK Kampeerkampioen
Hanzepracht
Offline 31 maart 2021 Oplage 35.000 Bereik - -
ANWB Kampioen
River cruises Hanzesteden 'Echt leuk voor fietsfanaten'
Offline 31 maart 2021 Oplage 3.600.000 Bereik 4.500.000 -
De Stentor
Minigids met tips over regio voor website ondernemers
Offline 3 april 2021 Oplage 356.000 Bereik - -
Twente FM
Bas Smit en Nicolette van Dam dwars door Ootmarsum voor vakantieboek
Online 14 april 2021 Oplage - Bereik 250.000 -
NRIT Media
Tjeenk Willink ontvangt landelijk actieplan toerisme van 15 DMO's
Online 14 april 2021 Oplage - Bereik 14.000 -
In de Buurt Zwolle
BN'er koppel Bas en Nicolette van Dam in Zwolle en dit is het koppel van plan
Online 15 april 2021 Oplage - Bereik 346.000 -
Nederlands Dagblad
De Slinger van Heino
Offline 22 april 2021 Oplage 39.583 Bereik 106.874 -
Lonely Planet magazine
Op roadtrip buiten de gebaande paden - onontdekte plekken Overijssel
Online 30 april 2021 Oplage - Bereik 49.000 -
Lonely Planet magazine
Op roadtrip buiten de gebaande paden - Onontdekte plekken Overijssel
Offline 30 april 2021 Oplage 30.000 Bereik 120.000 -
Naober
De 10 leukste plekken van Overijssel
Offline 30 april 2021 Oplage 30.000 Bereik 81.000 -
Bijzonder Plekje
Tips: 10 x zien en doen in Weerribben- Wieden
Online 10 mei 2021 Oplage - Bereik 160.000 -
Bijzonder Plekje
Weerribben-Wieden Nationaal Park
Online 10 mei 2021 Oplage - Bereik 160.000 -
In Eigen Land
3x op wereldreis in Overijssel
Print 11 mei 2021 Oplage 23.000 Bereik 62.000 -
Bijzonder Plekje
Smaakfietsroute Sallandse Heuvelrug
Online 15 mei 2021 Oplage - Bereik 160.000 -
Bijzonder Plekje
Verslingerd aan Salland
Online 15 mei 2021 Oplage - Bereik 160.000 -
Bijzonder Plekje
Herberg De Pas
Online 15 mei 2021 Oplage - Bereik 160.000 -
In de Buurt
Gaaf! Miljoenen kijkers Songfestival waren heel even in de buurt van Almelo
Online 21 mei 2021 Oplage - Bereik 250.000 -
ZIN
6x Nationale Parken - Sall. Heuvelrug en Reggedal
Offline 28 mei 2021 Oplage 23.000 Bereik 64.503 -
ZIN
NP Sallandse Heuvelrug en Twents Reggedal, wandelen, varen, slapen en cultuur,
Offline 28 mei 2021 Oplage 23.000 Bereik 64.503 -
ANWB Kampioen
Trap maar mee – Vechtdal Fietsvierdaagse
Offline 30 mei 2021 Oplage 3.600.000 Bereik 4.500.000 -
Groei en Bloei
Tuinenspecial met Overijsselse tuinen
Offline 31 mei 2021 Oplage 246.000 Bereik 264.000 -
ANWB ErOpUit special
Overheerlijk Overijssel
Print 4 juni 2021 Oplage 1.000.000 Bereik 2.700.000 -
Lonely Planet Magazine
Op roadtrip buiten de gebaande paden - onontdekte plekken Overijssel
Print 5 juni 2021 Oplage 30.000 Bereik 120.000 -
ACSI Freelife
Camping De Roos (Huttopia)
Print 30 juni 2021 Oplage 39.000 Bereik 120.000 -
ELLE
Buitenkanjes (Sahara ommen en Heileuver)
Print 30 juni 2021 Oplage 27.104 Bereik 75.891 -
Nederland heeft Alles
Boek van Bas Smit en Nicolette van Dam
Print 1 juli 2021 Oplage 100.000 Bereik 270.000 -
Max Magazine ErOpUit
Paarse zee van bloeiende hei
Print 9 juli 2021 Oplage 191.364 Bereik 517.412 -
Vriendin
Het is hier fantastisch!
Print 31 juli 2021 Oplage 83.800 Bereik 225.260 -
Te Voet
In de Kop van Overijssel, Lopen, fietsen en stilstaan
Offline 31 juli 2021 Oplage - Bereik 20.000 -
WeareTravellers
De leukste B&B in Overijssel
Online 13 augustus 2021 Oplage - Bereik 50.000 -
Libelle
Ha, lekker weekend
Print 31 augustus 2021 Oplage 243.440 Bereik 657.288 -
FietsActief
Heet van de Naald in Heeten - Salland
Offline 31 augustus 2021 Oplage - Bereik 124.000 -
Libelle
Zo mooi is Overijssel vanaf het water
Online 3 september 2021 Oplage - Bereik 57.902 -
De Stentor
Reclamespotje moet toerist ook na de zomer naar Weerribben-Wieden lokken
Online 15 september 2021 Oplage - Bereik 250.000 -
Lonely Planet Magazine
Kunst en nijverheid in de Hanzesteden
Print 24 september 2021 Oplage 30.000 Bereik 120.000 -
Outdoor Dichtbij
Dit zijn de leukste activiteiten in de Nationale Parken van Nederland
Online 24 september 2021 Oplage - Bereik 35.000 -
In de Buurt
Stad vlakbij Venetie van het Noorden? Zo wordt Zwolle in het buitenland omschreven
Online 26 september 2021 Oplage - Bereik 55.000 -
TravelValley
Bijzonder overnachten in Overijssel doe je hier
online 30 september 2021 Oplage - Bereik 285.000 -
Kids ErOpUit
Vechtdal met kinderen: ontspanning en actie in de natuur
Online 6 oktober 2021 Oplage - Bereik 100.000 -
Travelvalley
5 toffe tips voor een ontspannen weekend in Twente
Online 12 oktober 2021 Oplage - Bereik 285.000 -
Telegraaf Vrij
Trots op Twente
Offline 30 oktober 2021 Oplage 444.958 Bereik 800.924 -
KidsEropUit
Weekend Twente met kinderen: actief in de natuur en slapen onder een sterrenhemel
Online 8 november 2021 Oplage - Bereik 100.000 -
Toeractief Jaarboek
Overijssel; volg het spoor van de vroegere kooplieden
Print 19 november 2021 Oplage 40.000 Bereik 108.000 -
Wandel.nl
Met een virtuele pelgrim op bedevaart in Hasselt
Online 6 december 2021 Oplage - Bereik 10.000 -
ANWB Kampioen
Onder de Sterren
Offline 9 december 2021 Oplage 3.682.323 Bereik 4.500.000 -
Joop ( BNN VARA)
Wie krijgt de duurste vogel van Nederland eigenlijk wel eens te zien?
Online 18 december 2021 Oplage - Bereik -
Bereik in
Cijfers
- Aantal publicaties 71 publicaties
- Potentieel bereik 37,4 miljoen
Statistieken
Online advertising
Aan de hand van de zoekintentie van de klant speelt Visit Oost met Display ads, Google Adwords en remarketing advertenties in op bijvoorbeeld de koopintentie. Het doel is om met elk belangrijk zoekwoord op het juiste moment en met het beste bod aanwezig te zijn. Op basis van de data wordt contant bijgestuurd en geoptimaliseerd. Als het gaat om het laden van de positionering van Visit Oost wordt juist gekozen voor YouTube video banner advertenties, waar de focus meer op branding ligt.
- Totaal impressies
- 2.911.342
- Clicks
-
Totaal 523.919 clicks op 1.942.690 google impressies. KPI: 100.0%
Impressies
Clicks
Op social media zijn we actief op de kanalen Facebook, Instagram en Pinterest. Aan de hand van doelgroepen en bijhorende behoeftes per fase worden de diverse contentcampagnes en posts opgesteld. Elk fase van de online klantreis vraagt om een ander type content met daarbij een andere doelstelling. Aan de hand van “remarketing” proberen we de klant aan ons te binden, zodat deze uiteindelijk fan wordt van onze social platformen of terugkeert op onze website.
- Totaal bereik
- 11.503.683
- Clicks
-
Totaal 2.935.049 clicks op 7.632.283 facebook impressies. KPI: 100.0%
- Engagement
-
We hebben als KPI voor het gemiddelde interactieratio van een post: 5.5%
Bereik
Clicks
Engagement %
Trots op deze mijlpalen!
Highlights VisitOost
01 wk 53 jan
02
03
04 wk 1
05
06
07
08
09
10
11 wk 2
12
13
14
15
16
17
18 wk 3
19
20
21
22
23
24
25 wk 4
26
27
28
29
30
31
01 wk 5 feb
02
03
04
05
06
07
08 wk 6
09
10
11
12
13
14
15 wk 7
16
17
18
19
20
21
22 wk 8
23
24
25
26
27
28
01 wk 9 mrt
02
03
04
05
06
07
08 wk 10
09
10
11
12
13
14
15 wk 11
16
17
18
19
20
21
22 wk 12
23
24
25
26
27
28
29 wk 13
30
31
01 apr
02
03
04
05 wk 14
06
07
08
09
10
11
12 wk 15
13
14
15
16
17
18
19 wk 16
20
21
22
23
24
25
26 wk 17
27
28
29
30
01 mei
02
03 wk 18
04
05
06
07
08
09
10 wk 19
11
12
13
14
15
16
17 wk 20
18
19
20
21
22
23
24 wk 21
25
26
27
28
29
30
31 wk 22
01 jun
02
03
04
05
06
07 wk 23
08
09
10
11
12
13
14 wk 24
15
16
17
18
19
20
21 wk 25
22
23
24
25
26
27
28 wk 26
29
30
01 jul
02
03
04
05 wk 27
06
07
08
09
10
11
12 wk 28
13
14
15
16
17
18
19 wk 29
20
21
22
23
24
25
26 wk 30
27
28
29
30
31
01 aug
02 wk 31
03
04
05
06
07
08
09 wk 32
10
11
12
13
14
15
16 wk 33
17
18
19
20
21
22
23 wk 34
24
25
26
27
28
29
30 wk 35
31
01 sep
02
03
04
05
06 wk 36
07
08
09
10
11
12
13 wk 37
14
15
16
17
18
19
20 wk 38
21
22
23
24
25
26
27 wk 39
28
29
30
01 okt
02
03
04 wk 40
05
06
07
08
09
10
11 wk 41
12
13
14
15
16
17
18 wk 42
19
20
21
22
23
24
25 wk 43
26
27
28
29
30
31
01 wk 44 nov
02
03
04
05
06
07
08 wk 45
09
10
11
12
13
14
15 wk 46
16
17
18
19
20
21
22 wk 47
23
24
25
26
27
28
29 wk 48
30
01 dec
02
03
04
05
06 wk 49
07
08
09
10
11
12
13 wk 50
14
15
16
17
18
19
20 wk 51
21
22
23
24
25
26
27 wk 52
28
29
30
- januari 2021
-
Lead-campagne: natuur -en kindervakanties
Totaal bereik
68.111Alle campagnes in de de aankoopfase, waren ten tijde van de lock-down periode uit. We zagen de vraag ook sterk afnemen. Maar in januari kwam daar een kentering in. Mensen gingen meer en meer op zoek naar een campingplek, huisjes in de natuur en boekten de zomervakantie in eigen land. We hebben hier toen gelijk op ingespeeld en een lead-campagnes opgezet met als doel: zoveel mogelijk leads naar onze ondernemers. Via een social display campagne op Facebook, Instagram en Pinterest en met ingerichte search campagne in Google werd de campagne ingericht. De campagnes werden specifiek ingezet op onze focusdoelgroepen: kindervakanties en natuurvakanties. De campagne werd versterkt met een winactie gericht op ouders met kinderen waarbij de prijs van de Kleine Wolf kwam.
Resultaten op een rij: Meer dan 1.000.000 personen bereikt Meer dan 25.000 klikken op de advertenties Kosten per klik € 0,08 en een CTR van 5,17 (!) Na de klik: Tijd op de pagina: bijna 2 minuten Bezoeker bezoekt gemiddeld 3 pagina’s Doorklikken naar ondernemer op Visitoost (leads): 21,49%
Bereik winactie: 86.415 personen (2706 inschrijvingen)
- april 2021
-
Bas & Nicolette in Overijssel
Totaal bereik
4.044.092Deelname aan de campagne 'Nederland Heeft Alles'. Een samenwerking tussen NBTC met Bas Smit & Nicolette van Dam.
Bas Smit & Nicolette van Dam maken in 2021 een reis door Nederland waarbij ze de 12 Nederlandse provincies bezoeken. Ze brengen in elke provincie 2 dagen en 1 nacht door.
De totale campagne bestaat uit: - 'Nederland heeft Alles' boek - 'Nederland heeft Alles' doeboek - Nederland heeft Alles Instagram campagne (via kanalen Bas & Nicolette) - Nederland heeft Alles Spotify kanaal - 'Bas was Here' sticker
Overijsselse content: - 12 pagina's in Nederland heeft Alles boek - Activiteiten te doen in Overijssel - Bas en Nicolette op perstrip door Overijssel; van Twente tot aan Weerribben-Wieden; van zweefvliegen tot aan Koesafari en trekkerrijden.
- Social media Bas & Nicolette - Instagram pagina Nederland Heeft Alles7 juli: lancering van het boek, waar ontzettend veel aandacht voor is geweest. 1e druk: 100.000 stuks
https://www.visitoost.nl/wat-te-doen/bas-nicolette-overijssel-heeft-alles-/ https://www.touristserver.nl/file/2985/210607+-+NHA+Def+design+OverijsselPDF.PDF https://nbtcmagazine.maglr.com/nha-rapportage/nha-rapportage-cover
- mei 2021
-
Inspiratie-campagne: #hiermoetjezijn
Totaal bereik
267.391hiermoetjezijn mag iedereen gebruiken om de unieke ervaringen van Nederland en natuurlijk Overijssel te verspreiden. VisitOost gebruikt de uitingen ook in haar communicatie met de consument. Denk hierbij vooral aan online uitingen en social media. In het voorjaar is de pagina www.visitoost.nl/hiermoetjezijn aangepast met voorjaarscontent en in online advertising uitingen met het logo van "Hier moet je zijn" onder de aandacht gebracht. De campagne werd versterkt met een winactie voor een fietsvakantie waarbij de nieuwe themafietsroute "Slinger van Salland" onder de aandacht werd gebracht. De winactie bereikte 45.525 mensen. Waarvan er 3749 klikten en 3584 daadwerkelijk meededen.
- juni 2021
-
In Perspectief: Overijssel van boven
Totaal bereik
355.649In het najaar van 2020 presenteerden we op VisitOost.nl het nieuwe videoformat: In Perspectief. Welke verborgen verhalen schuilen er achter het landschap als je er vanuit een ander perspectief naar kijkt? Vanuit de lucht wordt deze docu-reeks geschoten. Op informatieve wijze worden interessante verhalen verteld over de bijzondere geschiedenis van een plek. Een format waarmee we het merkverhaal van VisitOost laden en de leefstijldoelgroep de Inzichtzoeker prikkelen om meer te willen weten over onze bestemming. Via een online campagne op YouTube, Instagram en Facebook wordt ingezet op bereik en views. Na de aflevering over Twente in 2020, zijn deze zomer drie nieuwe aflevering gelanceerd: - De Vecht: waarom deze rivier moeilijk te temmen was - De IJssel: de dynamische natuur van de IJssel - Weerribben-Wieden: hoe turfkoorts de natuur heeft beïnvloed In het najaar verschijnen aflevering over Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal en de Hanzesteden.
- juli 2021
-
Mini-magazine De Ontdekker
Totaal bereik
116.479Er zijn zoveel verhalen te ontdekken op Visitoost.nl, dat het voor de consument af en toe lastig filteren is. Daar hebben we iets op bedacht. Onze beste, meest verrassende en unieke tips over Overijssel hebben we thematisch gebundeld in een mini-magazine: De Ontdekker. In drie thema's: kindervakantie, natuurvakantie en cultuurtrip. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven op de speciale thema-nieuwsbrief en ontvangen vervolgens de gratis download (PDF) in hun mailbox. Nu we hun interesse weten, blijven we ze via nieuwsbrieven inspireren en activeren met leuke content voor een bezoek aan Overijssel. Dit nieuwe format is in de zomer van 2021 gelanceerd, maar blijft terugkeren op logische plekken in de online klantreis. In Q3 zijn de Ondekkers al meer dan 1000 keer aangevraagd.
- september 2021
-
Brand-awareness campagne incl TV spots
Totaal bereik
5.000.000Begin september was de tweede TV commercial van VisitOost op NPO 1, 2 en 3 te zien. Bij een potentieel bereik van 3,9 miljoen kijkers (GRP = 39,3) werd de actieve natuurbeleving in Nationaal Park Weerribben-Wieden in de spotlight gezet. MarketingOost speelde met deze najaarscampagne van VisitOost in op de behoefte van de ondernemers om seizoensverlenging te stimuleren.
De commercial stond uiteraard niet op zichzelf. Deze werd ondersteund door een grote online campagne, aanvullend met uitingen in diverse media. Zo zond partner RTV Oost een afgeleide versie van de commercial uit via haar kanalen en leverde een winactie voor een weekendje weg in Weerribben-Wieden 3839 inschrijvingen op. Ook via een advertorial in Libelle werden lezers met dezelfde boodschap verleid.
- december 2021
-
Adventskalender
Totaal bereik
51.275Tijdens de lockdown in december 2020 is de Adventskalender Visit Oost gelanceerd Doel: het aanbod van onze partners op een creatieve manier toch onder de aandacht brengen, als inspiratie voor activiteiten zodra het weer kan. Een groot aantal ondernemers in Overijssel heeft ook in 2021 met zorg weer de mooiste prijzen beschikbaar gesteld voor de Adventskalender. En met succes. In de eerste 5 dagen is het aantal mensen dat krast voor een prijs al 50% hoger dan vorig jaar! Hoewel de kwaliteit van het verkeer dus goed was, hebben we wel minder bereik gehad hebben dan vorig jaar. Dit komt doordat er minder budget begroot was voor deze campagne. In plaats daarvan is er meer ingezet op direct verkeer naar ondernemers via onze website.
Wat er op stapel staat
Upcoming
Type | Periode / datum | Informatie | |
---|---|---|---|
Online campagne | Leadcampagne vroegboeken - overnachten |
Benieuwd naar de mogelijkheden om jouw aanbod via onze campagnes te ontsluiten?